Vi har tro på podkastformatet
DEN NORSKE KIRKE: Når folk ikke oppsøker kirken, leter vi etter muligheter for å oppsøke folk. Derfor har det vært naturlig for oss å utforske podkast som medium.

Vårt Land har spurt hvor mye det har kostet å produsere tre sesonger med podkasten «Søndagsskole for voksne». Professor i markedsføring, Tor Wallin Andreassen er usikker, men tror at det er brukt mye penger med liten effekt.
Som kirke håndterer vi mange dilemma. Ett av dem er at færre oppsøker sin lokale kirke og menighet. Samtidig minker kunnskapen om kristen tro. Når folk ikke oppsøker kirken, leter vi etter muligheter for å oppsøke folk. Podkast som medium har vokst enormt de siste årene, derfor har det vært naturlig for oss å utforske dette.

Har tro på podkastformatet
I en digital verden er det lett å komme på, men svært krevende å komme gjennom i jungelen av ulike tilbud. Derfor er det brukt midler på markedsføring, for å lete etter gode måter å komme gjennom til flest mulig lyttere. En kirke som vil være levende, må hele tiden våge å prøve nye ting. Akkurat nå er ulike kommunikasjonsformer i en rivende utvikling på ulike plattformer og kirken må utforske hvor vi best kan komme gjennom med budskapet. Underveis er det ikke så mange andre måter å lære på enn å prøve og feile. Vi har markedsført podkasten gjennom annonsering både på trykk og i sosiale medier, i tillegg til lydreklame i andre podkaster ut fra målgruppe, og på det som er mulig å spore har vi sett god respons.
En kirke som vil være levende, må hele tiden våge å prøve nye ting
Ingrid Vad Nilsen
Det tar tid å bygge opp et nytt format. Underveis har vi evaluert og justert både innhold og markedsføring med bistand fra profesjonelle samarbeidspartnere. Vi har tro på podkastformatet, og må se hvordan vi utvikler det videre.
Tredje sesong er nå tilgjengelig, og det er tid for en helhetlig evaluering. Ut fra dette kan vi som kirke lære mer om hvordan vi bruker podkastformatet best mulig.
Men det er vanskelig å vite hva vi skal måle oss mot. I motsetning til Vårt Lands «Åpenbart» og NRKs livssynsprogrammer, er vi hverken mediehus eller har mulighet til å markedsføre podkasten direkte på e-post til abonnenter. Derfor er det vanskelig å sammenligne vår lytterskare med andre podkaster.
Antall lyttere øker
Vårt Land har foretatt en enkel opptelling og konkludert med at første sesong hadde flere lyttere enn tredje sesong. Noe av årsaken til lave tall i sesong tre er at vi hadde en teknisk feil i analyseverktøyet på sesong tre, som gjorde at vi dessverre ikke har de faktiske tallene, noe vi også gjorde Vårt Land oppmerksomme på i forbindelse med saken.
Heldigvis ligger alle episodene av podkasten tilgjengelige fortsatt. Antall lyttere har økt og vil fortsette å øke jevnt og trutt. Forhåpentlig vil Vårt Lands oppslag også føre til flere lyttere til «Søndagsskole for voksne», som egner seg for lytting alene eller sammen med andre der man kan samtale om innholdet i etterkant. God lytting!