Gyrid Gunnes har ikke fått med seg hovedpoenget, nemlig at Olavsøksen er en martyrøks

Olavsøksen referer ikke til den voldelige kristningen av Norge, men til Jesu Kristi lidelse og død på korset.

Gyrid Gunnes har ikke fått med seg hovedpoenget, nemlig at Olavsøksen er en martyrøks, skriver Idar Kjølsvik.
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Idar Kjølsvik

Prest og professor

«Den norske kirkes logo bør falle. De visuelle representasjonene i logoen roper så høyt at ord om mangfold blir umulig å høre.» At prest Gyrid Gunnes går til krig mot Olav den Hellige og Olavsarven, er en gjenganger før Olsok. At hun nå i sommer også stiller spørsmålet «bør vi rive Nidarosdomen?», og gjerne river kirkens liturgier i fillebiter under gudstjeneester, gjør henne til en karikatur det er vanskelig å ta alvorlig.

KOMMENTAR: – Bør vi rive Nidarosdomen? spør Gyrid Gunnes

Olavsøksen er en martyrøks

Hun har ikke fått med seg hovedpoenget, nemlig at Olavsøksen er en martyrøks. Riktignok ble det drevet sverdmisjon på Innlandet og i indre deler av Trøndelag i kristningstiden. Men det er ikke dette Olavsøksen i Den norske kirkes logo refererer til. Den er en martyrøks med referanse til Jesu Kristi lidelse og død på korset på Golgata.

Det samme gjelder Olavsøksen i Norges riksvåpen, det står ikke for statens voldelige makt, men for at Norge bygger på kristne verdier. Når riksløven holder Olavsøksen i potene, kunne hun like gjerne holdt Kristi kors.

Olavsantemensalet i Nidarosdomen. Her står Olav som en Kristus-skikkelse midt i rekken av evangelister.
Olavsantemensalet i Nidarosdomen. Her står Olav som en Kristus-skikkelse midt i rekken av evangelister.
Olavsantemensalet i Nidarosdomen. Her står Olav som en Kristus-skikkelse midt i rekken av evangelister. Foto: Lars O. Flydal

Olavs martyrdød og Jesus

Kirkekunsten og tekstene fra 1030 og frem til i dag, har aldri hatt problemer med å oppfatte dette poenget. Her skildres Olav som den nordiske Kristus. Aller tydeligst blir dette på Norges «nasjonalikon», Olavsantemensalet. Her står Olav som en Kristus-skikkelse midt i rekken av evangelister. Hovedpoenget er at Olavs martyrdød lot Kristus-skikkelsen vinne og stå frem for de nordiske folk. Olavs tre sår henspiller på Kristi fem sår. Olavs øks henspiller på Kristi kors. Stiklestad er det nordiske Golgata. Dødsstedet er i dag formet som et maousuleum og midt i det hele ligger Olavssteinen, som kongen lå på da han mistet livet.

I Olavsfortellingen og Olavsarven ligger det et stort potensial for relevant kristen tale om den nordiske kristenheten. Jeg opplever at nettopp denne gir meg større innsikt i Jesu Kristi betydning for meg og oss, gir meg identitet som både nordmann og kristen, og kan vise både meg og kirken en tydelig vei inn i fremtiden.

LES MER:

Powered by Labrador CMS