Når drømmer brister

Laila Goody løfter en forestilling som står i fare for å miste grepet om publikum.

Der Atle Antonsen skraper i overflaten, evner Laila Goody å gi et innsyn i menneskesinnet og skape noe gjenkjennende som rører, mener vår anmelder om teaterstykket En handelsreisendes død.
Publisert Sist oppdatert

Trond Espen Seim har et sikkert kort på hånden når han regi­debuterer med En handelsreisendes død. Arthur Millers tekst fra 1949 er treffende tidløs og grip­ende i sin skildring av en manns fall for egne livsløgner. Forsøket på å opprettholde fasaden ­etter hvert som den rakner, byr på noen av teaterhistoriens kanskje mest smertefulle øyeblikk.

At Seim har valgt seg Atle ­Antonsen i hovedrollen som Willy­ Loman, er på ingen måte et like trygt kort. Antonsen er vel ­bevandret innen komedien, og har kommet seg helskinnet gjennom roller på film så vel som i Operaen. Nå kan han også føye teatertragedie til CV-en sin.

Denne gangen føles det dess­sverre som om Nationaltheatret heller barnet ut med badevannet. Det overraskende hovedrollevalget klarer hverken å gå i dybden eller tilføre karakteren noe nytt. Slik mister også stykket som helhet noe av sin kraft. Det kan virke som om Antonsen ikke helt stoler på teksten, eller­ sin egen evne til å formidle ­demonene som river i karakterens ­indre. Vi blir mer presentert for en tilstand fra start til slutt, enn en kamp og en reise. Dermed klarer vi heller aldri helt å heie på ham.

Strålende Goody

Stykket åpner­ i det den aldrende handelsmannen Willy kommer hjem fra nok en mislykket forretningsreise. Laila Goody spiller rollen som kona Linda, som i sin store kjærlighet til mannen og de to barna deres, er med på å bygge opp under livsløgnen. Med tilstedeværelse og nærhet, skaper Goody en kompleks ­karakter som både er omsorgsfull og sterk. Vi aner overveielsene, etter­tanken, nestenforsnakkelsene og tankesprangene som ligger under Lindas tilsynelatende ro, mens regningene hoper seg opp og mannen hun elsker gradvis går til grunne. Der Antonsen skraper i overflaten, evner Goody å gi et innsyn i menneskesinnet og skape­ noe gjenkjennende som rører. De supplerende rollene ­ellers i stykket støtter godt opp om historien, der blant annet­ Jan Sælid får mye ut av rollen som nabo.

Rørende øyeblikk

Olav Myrtvedt har skapt en funksjonell scenografi der hjemmehyggen­ i stua til Willy og Linda fort føles klaustrofobisk. I etasjen over ­finner vi gutterommet til sønnene­ Happy (Espen Alknes) og eldstemannen Biff (Olav Waastad), som til farens frustrasjon «aldri blir til noe». Her integreres musikken som spilles på gutterommet på finurlig vis i forestillingen som helhet, et godt og intenst stemningsskapende grep. Regien er ikke fremtredende, her er ingen spektakulære arrangementer. I stedet gis det rom for flere finstemte og rørende øyeblikk, som scenen der Willy går fra å plante­ frø til det blir til en grav. Et ­eksempel på teaterets spesielle uttrykksmulighet gjennom en fysisk konkretisering, som gir tekst og analyse scenisk liv.

Forventer mer

Det sies at ingen­ er mer ibsensk enn ­Arthur Miller. Han bruker den retrospektive teknikken og ­viser hvordan valg i fortiden har ­direkte innvirkning på nåtiden. I En handelsreisendes død åpenbarer han bokstavelig talt hva som finnes bak fasaden, og ­evner å stille overraskende spørsmål. Man får dårligere råd når man mister jobben, men hva skjer med de mellommenneskelige aspektene? Willy klarer ikke å holde tritt i arbeidslivet etter hvert som tidene forandrer seg, eller er det i stedet Willy selv som har forandret seg? Har han hatt stormannsgale ambisjoner, eller bare drømt feil drøm? ­Nationaltheatrets oppsetning av En handelsreisendes død tar oss med inn i mørket når drømmen brister, men evner ikke å gripe sitt publikum i så stor grad som man kanskje kunne forventet med et så glitrende stykke tekst for hånden.

Powered by Labrador CMS