Tror «Luksus-Fretex» kan gi økt gjenbruk
GJENBRUK: Nordmenn flest handler ikke brukt, men Fretex opplever likevel økt konkurranse. Nå stripper gjenbruksbautaen butikker for plagg for å likne på ordinære klesbutikker.

I Fretex’ nye klesbutikker skal du ikke behøve å lete lenge etter kupp. Kuppene skal etter planen lyse kunden i møte. Borte vekk er klær som ikke vurderes til å være trendy nok, og vekk er også overfylte klesstativer. Butikkene er et svar på en landsdekkende kundeundersøkelse hvor beskjeden var tydelig: Mindre bredde i sortiment, mer dybde i varene man velger å vise fram.
Konseptet har fått navnet «Fretex Arkivet». Motemagasinet Min Mote kaller det «Luksus-Fretex».
– Jeg har vært litt redd for at kundene nå skal tenke at vi har blitt så dyre eller et slags fancy Fretex, sier Maria Tverrli, daglig leder for Grünerløkka Fretex.
– Men her fokuserer vi altså mer på trender enn dyre merkevarer. Vi er fremdeles lavere på pris enn andre i området som må kjøpe inn klær, fortsetter hun.
I tillegg til butikken på Løkka, har også butikken i Universitetsgata i Oslo samt butikken i Møllenberg i Trondheim blitt omgjort til Arkivet-butikker. I løpet av høsten vil det også komme en i Stavanger.

Vil ha andre kunder
Målet med konseptet er å tiltrekke seg kunder som vanligvis ikke ville handlet brukt, opplyser Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.
– Vil konseptbutikkene føre til dyrere priser?
– Noen klær som er i stiltypen til de nye konseptbutikkene, vil være dyrere enn varer du finner i andre Fretex-butikker, sier Hareide.
– Går ikke dette imot røttene til Fretex om å ha gode brukte klær til lavere priser enn andre butikker?
– Du vil alltid kunne fine gode varer til god pris hos Fretex uavhengig av hvilken butikk man er i.
Vanskelig å finne fram
– Vi skal fortsatt være for alle, men vi prøver å tiltrekke oss kunder som vanligvis ikke handler i bruktbutikker blant annet fordi de finner det for vanskelig å finne fram, fortsetter Hareide.
Dette poenget får gjenhør hos SIFO-forsker Ingun Grimstad Klepp, som påpeker at de fleste kjøper nytt. I fjor bidro hun til en forskningsrapport som sa at nordmenn kjøper i gjennomsnitt mindre enn ett plagg i året brukt.
– Mange liker bedre nyere klær, synes de er enklere å finne og at det er lettere å finne den rette størrelsen.
I undersøkelsen som Fretex baserer seg på, sier kunder at det er vanskelig å finne fram i bruktbutikker. Hareide påpeker at det nye konseptet vel så mye dreier seg om dette: Å gjøre det lett å finne fram. Og det nye layoutet er det de ansatte på Løkka har fått flest positive tilbakemeldinger på.
– Kundene liker at det er mer luft blant plaggene og at vi har fått større og bedre prøverom. Vår butikk har jo vært en spesialplukk-butikk i mange år, men det nye er at vi blir dette i enda større grad, sier Tverrli.

Økonomisk nedgang, økt konkurranse
Fretex’ grep kommer i kjølvannet av økonomisk nedgang og økt konkurranse på bruktmarkedet. Tidligere i år meldte nettavisen E24 at Fretex fikk en nedgang i omsetning i både 2017, 2018 og 2019. Høsten 2019 måtte de stenge ni av sine butikker. Nedleggelsene ble møtt med påstander om at Fretex hadde priset seg selv ut av markedet.
– Gjenbruksmarkedet har fått konkurranse blant annet fra apper som Finn eller Tise, og konkurransen gjør at det blir lettere å finne fram til det man er interessert i. Fretex’ nye konsept kan ses som et svar på denne konkurransen, sier Klepp.
I tillegg til konkurranse fra de ovennevnte gjenbruksappene, får Fretex konkurranse fra ulike misjonsorganisjoner. I år kunne man for eksempel lese i Stavanger Aftenblad at Norsk Luthersk Misjonssamband har åpnet en gjenbruksbutikk på 1000 kvadratmeter i Sandved. Denne måneden markere Den norske kirke åpningen av den nye bruktbutikken til Kirkens Feltarbeid i Asker.
Misjonsorganisasjoner som har bruktbutikker kan bruke frivillig og gratis arbeidskraft, noe Fretex ikke kan lenger. De slipper også å betale moms på varer som selges, noe Fretex må.

– Jo flere, jo bedre
– Er dette en måte for dere å skille dere ut på i møte med økt konkurranse i Oslo, Tverrli?
– Jeg tenker aldri konkurranse egentlig. At flere driver sirkulært vil komme de som gjør det samme, til gode. Det er litt som et strøk med en restaurant: hvis to til kommer, vil det komme flere kunder til alle, sier butikklederen.
Ingun Grimstad Klepp fra SIFO håper også at Fretex’ grep kan bli en vitamininnsprøyting i det norske gjenbruksmarkedet.
– Markedet for brukte klær er veldig lite i Norge, men vi har veldig mange givere. Nittisyv prosent av klærne eksporteres til utlandet i en industri som er utsatt for en rekke problemer. En av løsningene er å øke gjenbruket i Norge, og jeg håper dette grepet fra Fretex kan bidra til dette.