Ni dager i kloster
Ved å gå i kloster får de thailandske grotteguttene hjelp til å takle traumene, forklarer religionssosiolog.

De unge fotballspillerne og treneren deres, som 10. juli ble reddet ut etter å ha vært fanget i en grotte i Thailand i ni dager, ble onsdag opptatt som buddhistiske noviser i et tempel. Seremonien var en gest til ære for alle som deltok i redningsaksjonen. En novise er en betegnelse på en person som gjennomgår en prøvetid i kloster.
I ritualet fikk de elleve guttene i alderen 11–16 år hodet barbert. Deres 25 år gamle trener, Ekkapol Chantawong, ble ordinert som munk. Nå skal de bo i et buddhistisk tempel i ni dager – like mange dager som de var fanget i grotten før de ble oppdaget av dykkere.
Én av de tolv guttene på fotballaget er kristen. Han er ikke en del av opplegget.
LES MER: Før Dhammananda Bhikkhuni fantes det ikke en eneste buddhistisk nonne i Thailand
Midlertidig
Det er forventet av mannlige buddhister i Thailand å tilbringe en periode i tempel som munk i løpet av livet. Slik viser de takknemlighet, ofte overfor foreldrene som oppdro dem.
Innvielsen av grotteguttene hadde til hensikt å uttrykke takknemlighet for innsatsen fra alle involverte under rednings- aksjonen, og ble holdt på et tempel på en fjelltopp i den Thailandske provinsen Chiang Rai, ifølge The Guardian.
Under seremonien takket guttene hellige ånder for at redningen var vellykket. Samtidig hedret de den thailandske dykkeren som omkom under den dramatiske aksjonen i et forsøk på å nå frem til guttene med oksygentanker.
Sangiemjit Wongsukchan, moren til en av guttene, uttalte til The Guardian at hennes sønn vil gå tilbake til sitt normale liv etter oppholdet i tempelet.
– Etter ni dager vil han gå tilbake til skolen og forberede seg til eksamen, forteller hun.
LES MER: Lykke blir et fag i India
Sosial funksjon
– Dette viser hvor viktig sosial funksjon religionen har i det thailandske samfunnet. I dette tilfellet brukes religion for å hjelpe de traumatiserte guttene tilbake til et vanlig liv, og dette er helt normalt. Vi så det samme etter tsunamien i 2004, sier religionssosiolog Ida Marie Høeg.
Hun legger til at de fleste thaibuddhistiske gutter uansett tilbringer en periode i tempelet i løpet av livet, og hun ser derfor ikke på dette tilfellet som noe oppsiktsvekkende.
– I vår vestlige del av verden vil kanskje noen reagere på at det er religionen som møter dem og ikke krisepsykiatrien. Men vi så det samme i Norge etter 22. juli. Da de overlevende fra Utøya kom til Sundvollen hotell var det prester til stede, sier Høeg.
Trygghetsskapende
Jens Braarvig, professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo, bekrefter at dette er et naturlig ritual i thaibuddhistisk kultur. Han tror oppholdet i tempelet vil være positivt og trygghetsskapende for de unge guttene etter en slik traumatisk opplevelse.
– Her vil de nok møte stor omsorg og etablere samhold og gruppetilhørighet. Etter oppholdet vil de returnere til sine vanlige liv, sier han.
Braarvig sammenligner praksisen med å sende norske barn på speiderleir eller andre religiøse sommerskoler.
Jens Braarvig er konstituert generalsekretær i Stefanusalliansen. Organisasjonen arbeider for trosfrihet, men også hun anser ritualene som uproblematiske.
– Hvis dette skal problematiseres, må man gå inn i en større diskusjon om foreldrenes rett til å bestemme hva slags religion barn skal ha. En slik diskusjon vil da gjelde alle religioner, og både barnedåp og konfirmasjonen vil i så fall kunne problematiseres, sier Vollebæk.