Et ekte møte
– Å se til hverandre kan hjelpe oss å vokse i egen trosidentitet, sier forfatter og samfunnsdebattant Bushra Ishaq.

Vi møter Bushra Ishaq og Sunniva Gylver i Trondheim, etter at de har snakket om den splitter nye boka, Tro på tvers i Vår Frue kirke i forbindelse med Olavsfestdagene. I boken reflekterer de fra hvert sitt ståsted, som muslim og kristen, over de samme temaene. De er tydelige på at de møtes som venner, ikke bare representanter for ulike trossystemer. Personlige troshistorier har et ubrukt potensial i religionsdialogen, mener de.
– Vi har begge vært to aktive stemmer i den offentlige debatten, og tatt del i institusjonell dialog, sier Ishaq, som er forfatter, lege og samfunnsdebattant.
– Ved å la boken være et personlig møte, håper vi å kunne inspirere til hverdagsdialog. Det vil si, til vanlige møter mellom mennesker med ulik tro, på arbeidsplassen eller ulike sosiale arenaer. Det vi først og fremst vil med boken, er å vise at dialog må begynne med å se hverandre som mennesker.
– Du har jo sagt, Bushra, at du opplever det som at en hel generasjon unge muslimer blir veldig «religionifisert», sier Gylver, som er prest og forfatter.
– Alt de gjør og sier blir sett gjennom en religiøs linse. Samtidig spør man dem, paradoksalt nok, veldig sjeldent om deres personlige tro. Man stiller praktiske, politiske og etiske spørsmål, men er ikke opptatt av hva de opplever som fint, vanskelig, meningsfullt og underfullt i sin tro.
SE SAMTALEN FRA OLAVSFESTDAGENE: Sunniva Gylver og Bushra Ishaq i samtale om boka «Tro på tvers»
Voksende i trosidentitet
– Jeg lærer veldig mye av Sunniva og den kristne troen, sier Ishaq.
– Det kristne og muslimske vennskapet er viktig for å danne det jeg kaller «en bærekraftig norsk identitet»: en identitet som har rom for mangfold og ulikhet. Det felles abrahamittiske har vært veldig viktig for meg. Det er en inngangsport til å se at vi ikke er så fremmede for hverandre som mange skal ha det til. Vi har del i den samme kulturarven, selv om vi må være tydelige på forskjellene mellom tradisjonene og troen vår.
Ishaq tror muslimer og kristne har noe å lære av hverandre.
– Politisk har jeg vært opptatt av likestilling i moskéstyrene, og ser på mange måter opp til hvordan kirkene er organisert. Å se til hverandre kan hjelpe oss å vokse i egen trosidentitet, sier Ishaq.
Gylver skyter inn at det er viktig å huske på at kristne ikke er en ting, og muslimer er ikke en ting.
– Vi trenger grupper for å organisere og skape sammenheng, men vi erfarer at skillelinjene går på kryss og tvers. Bushra og jeg har ting felles som jeg kanskje ikke deler med enkelte kristne.
Forskjellenes velsignelse
– Har det også rørt ved en sorg å jobbe med dette? Kan dere kjenne på «Hit, men ikke lenger»?
– Egentlig ikke, svarer Ishaq.
– Sunniva er en person og en venninne jeg kan snakke med om nesten alt. Kanskje er det fordi inngangsporten vår har vært slik den har vært. Jeg har ikke til hensikt å endre Sunniva, og det tror jeg ikke hun har med meg heller.
– Men vi kan gi hverandre styrke, og lære av hverandre. Vi møtes på en verdig måte og har aksept for hverandres forskjeller. Jeg kan si til Sunniva: «Du, jeg må møte deg litt senere, fordi jeg må be.» Det handler om hvordan man setter rammer for møtene man har. Det jeg erfarer politisk sett, er at man har tolket mangfold som likhet. Det å møtes slik vi gjør, på tvers av tro, er en øvelse i demokrati og mangfold.
Gylver har heller ikke kjent på noen sorg i at det er grenser for hva de to kan dele av tro.
– Jeg er så vant til, over mange år, å forholde meg til at mennesker tror og tenker annerledes enn meg, også mine nærmeste. Bibelen snakker mye om to utganger på livet, og om at Jesus er veien, sannheten og livet. Det er den troen jeg har lært å kjenne og bekjenner, men samtidig velger jeg å tenke at Gud er større enn alt vi kan tro og forstå, større enn våre begrensninger. Gud elsker alle. Det gir tillit.
– Hva med konflikthistorien mellom kristne og muslimer?
– Jeg pleier å si at det ikke finnes et fredelig islam akkurat som det ikke finnes et voldelig islam. Det finnes fredelige og voldelige muslimer. Det er alltid mennesker som tolker religionen, og det er menneskene vi må ansvarliggjøre, ikke en bok, sier Ishaq.
– Bøkene våre kan brukes til alt, skyter Gylver inn, før Ishaq fortsetter:
– Det står i Koranen at om Gud hadde ønsket det, så kunne ha ha skapt oss helt like. Men det gjorde han ikke. Det er for meg en del av Guds velsignelse. Jeg mener at staten og samfunnet skal være sekulært. Sekularitet er at religionen ikke skal styre samfunnet, men være del av det. Da trenger vi noen felles spilleregler, et lim mellom ulike trossystemer og mennesker. Det limet må i stor grad være menneskerettighetene.
LES OGSÅ: De som så Sunniva Gylver bli påkjørt, trodde hun var død.
På tvers av kjønn
– Temaet for Olavsfestdagene er kropp. Har det noe å si at dere møtes som to kvinner?
– Det har noe å si hvordan vi møtes som kropper. Som kvinner har vi det felles at vi har gjort oss synlige i to tradisjoner, hvor det tradisjonelt har vært flest synlige menn. Nå som Bushra er gravid er det klart det er et felleskap i det også, at jeg vet noe om hva hun gjennomgår, sier Gylver.
Hun er forsiktig med å generalisere, men peker på at flere kvinner som har drevet med religionsdialog, har vektlagt vennskapet. Det kan handle om å lage mat sammen, eller dele personlige fortellinger. Mye av religionsdialogen har vært veldig formell, mener Gylver, og kanskje har kvinner kulturelt og tradisjonelt hatt kortere vei inn i samtalene om det personlige.
– Men kvinner er jo ikke like, på noen måte, legger hun til.
Ishaq er enig.
– Nei, og jeg tror absolutt at den personlige dialogen går mellom menn også, og mellom kjønnene. Jeg har hatt flere kristne venner og kollegaer som har vært menn, som har vært en stor styrke for meg.
Det ekte
I arbeidet med boka har Ishaq og Gylver ofte fått høre: Hvor er konflikten? Tør dere å være uenige?
– Det er akkurat som om vi tror at det ekte er det konfliktfylte. Men dette er et ekte vennskap, en relasjon bygget over tid. Du trenger ikke ha noen doktorgrad for å drive med religionsdialog. Du trenger bare viljen til å bygge vennskap med noen som tenker litt annerledes enn deg selv, sier Gylver.