Bekymret for presteveien
KRITISK: Dobbelt så mange vil bli prest gjennom toårig erfaringsbasert master enn gjennom seks års profesjonsstudium i teologi. Kommende sokneprest Robert Høstland er bekymret for hva som vil skje med presteskapet hvis utviklingen fortsetter.

– På kort sikt kan den erfaringsbaserte masteren i teologi demme opp for akutt prestemangel. Men på lang sikt er jeg mer skeptisk.
Mandag kom tallenes tale fra Samordna opptak: Mens bare 24 personer starter på MF vitenskapelig høyskole sitt seksårige profesjonsstudium i teologi, begynner 47 på den toårige erfaringsbaserte masteren i teologi. Begge veier kvalifiserer til prestetjeneste i Den norske kirke.
Hvis utviklingen fortsetter, vil mer enn fire av fem teologistudenter ved MF i fremtiden bli utdannet prest gjennom den toårige mastergraden.
Sokneprest Robert Høstland stiller seg kritisk utviklingen, og mener det ikke bør bli en norm å skulle skynde seg til presteyrket:
– Det å være prest i 2023 er mer krevende enn for bare noen tiår siden. Da er det et paradoks at vi begynner å utdanne prester på to år istedenfor seks. Det burde i grunn vært motsatt, sier han.
Ble prest i voksen alder
Høstland tok selv profesjonsutdanningen i voksen alder, og ble uteksaminert fra VID vitenskapelige høgskole i juni. Han er nå 51 år.
Til tross for at studiet betød seks år med dårlig råd, mener han studiet har mange fordeler som en toårig mastergrad ikke kan skilte med.
– Det er komplekst å være prest og det inkluderer så utrolig mye. Det å kunne vie all sin tid til studier over lang tid, gjør noe med deg som menneske. Vi trenger å gå i dybden, ikke bare skrape i overflaten.
Han anerkjenner at de som begynner på erfaringsbasert masterprogram kan ha verdifull erfaring fra tidligere studier og arbeid, men tror likevel de går glipp av mye:
– De første tre-fire årene på studiet lærte jeg desidert mest. Spesielt det å kunne bibelfag, historie, og det å lære seg gresk og hebraisk, er helt essensielt. Det mister man hvis man ikke tar profesjonsstudiet.
Dannelse
I tillegg mener Høstland det handler om dannelse:
– Å skulle gå inn i ideen om å bli prest, er en prosess i seg selv. Jeg tror det er nødvendig å bruke god tid på det, der man kan tenke de langsomme tankene og gjøre seg forberedt, mentalt og faglig, i alt som ligger foran seg.