Elvestuen slår tilbake mot Sps «eksos-mann»
Klimaminister Ola Elvestuen rister i Sp-profilen som vil «sette bilen på tomgang» når han lytter til nettopp Elvestuen.

Vårt Lands intervju med Sps næringstalsmann, Geir Pollestad, i forrige uke har rystet profilene i klimapartiet Venstre.
Da uttalte nemlig Pollestad disse spesielle ordene: «Når jeg hører Ola Elvestuen på radioen, får jeg lyst til å gå ut og starte bilen på tomgang».
LES OGSÅ: «Når jeg hører Ola Elvestuen på radioen, får jeg lyst til å gå ut og starte bilen på tomgang»
«Populistisk lederrolle»
Da Venstre avviklet sin tradisjonelle pressekonferanse foran landsmøtet tirsdag, trakk plutselig Elvestuen frem Pollestads ord. Han ga Sps profil en dose populist-refs for rollen i miljøkampen:
– Akkurat nå er det Sp som tar den populistiske lederrollen, lød det fra Venstres nestleder og miljøstatsråd.
Elvestuen mener alvoret i dagens klimakrise betinger en ganske annen tone:
– Det er ganske spesielt at debatten her hjemme ender med at Pollestad skal sette bilen sin på tomgang fordi han hører meg på radio, sa Elvestuen til fremmøtte pressefolk.
– Det skjer på samme tid der man har et ungdomsopprør der skoleelever i Norge og resten av Europa streiker fordi de vil ha mer klima inn i politikken her hjemme og internasjonalt, sa Elvestuen.
LES OGSÅ: Slik kan noen Venstre-ord være oppspill til ny dødshjelp-debatt
Pollestad slo tilbake mot kritikere
Pollestad kom med uttalelsen i et intervju etter at Vårt Land hadde avdekket et ulmende klimaopprør i Sps rekker. Flere Sp-profiler gikk der ut mot partiets klimaprofil. De mener den drukner i billig retorikk om drivstoffavgifter og reformmotstand.
Pollestad er næringspolitisk talsperson i Senterpartiet og en av partileder Trygve Slagsvold Vedums nærmeste allierte. I intervjuet avviste han at Sp er et dårlig klimaparti.
For Pollestad mener mange av Sps egne klimatiltak er mer effektive og virkningsfulle enn dem regjeringen selv lanserer. I praksis bidrar selvutnevnte klimapartier i følge Sp-talsmannen til å skape klimafornektere.
– Det var vi som satt i Samferdselsdepartementet da Norge ble et elbilland. Vi bruker avgiftspolitikken både på elbil og på å vri avgiftene på vanlige biler til å belønne de mer drivstoffgjerrige og straffe de med høye utslipp. Det har gitt godt resultat, sa han blant annet i Vårt Land-intervjuet.
LES OGSÅ: Ny måling: Rekord-Sp banker Frp – Venstre på 1-tallet