– Visste ikke det var så dyp splid

Styreleder Tomas Brunegård mener konflikten i Mentor Medier handler om uenighet om «man skal ha en konsernstrategi eller en Vårt Land-strategi».

– Mentor Medier bunner ut i en uenighet om hvorvidt man skal ha en konsernstrategi eller en Vårt Land-strategi, uttalte Tomas Brunegård tirsdag. Her fra generalforsamlingen i Mentor Medier i april 2017, da Brunegård ble valgt til styreleder. Til venstre konsernsjef Per-Magne Tveiten.
Publisert Sist oppdatert

– Har man en konsernstrategi ­eller en Vårt Land-strategi. Jeg tok dette styrelederoppdraget av en grunn: at konsernet skulle ha en nordisk strategi, sier Brunegård i et intervju som ble publisert på den svenske nettsiden Medievärlden tirsdag.

– Jeg visste ikke at det fantes en så dyp splid i konsernet som det gjør, sier han.

Brunegård er for tiden på reise­ og var ikke tilgjengelig for å utdype sine kommentarer i går. Tidligere Vårt Land-redaktør Åshild Mathisen har lest intervjuet med Brunegård på den svenske nettsiden, og stiller seg til en viss grad bak styrelederens beskrivelse.

– Jeg kan bekrefte at jeg har stilt spørsmål ved det strategiske grensesnittet mellom konsern og avis i det norske markedet. Ut over det har jeg ingen kommentar, skriver Åshild Mathisen på tekstmelding.

LES OGSÅ: Forsøkte å få til et samarbeid

Nordisk strategi

Konsernsjef i Mentor Medier, Per-Magne Tveiten, mener Mentor Mediers nordiske strategi har vært tydelig.

– I 2014 ble det vedtatt en tydelig strategi om at Mentor Medier skal være et mediekonsern med et kristent verdigrunnlag som skal nå bredt ut i et nordisk marked. Det er det oppdraget jeg som konsernsjef er ansatt for å gjennomføre, sier Tveiten.

Han mener det ikke er noen motsetning mellom et sterkt Mentor Medier-konsern og et sterkt Vårt Land.

– I dagens mediemarked er det svært krevende å stå alene. Det å ha et solid konsern i ryggen er en stor fordel. Vårt Lands særstilling i Mentor Medier er vedtektsfestet. Mentor Mediers oppdrag er å utgi Vårt Land, og dette er et premiss jeg har styrt konsernet etter, sier Tveiten.

LES OGSÅ: I klinsj om støtteerklæringer

Vanlig problem

Erik Wilberg ved BIs Institutt for strategi og entreprenørskap mener det er svært vanlig at det oppstår gnisninger i mediekonsern som jakter synergier.

– Når mediefusjoner går feil, er det ofte på grunnlag av overdrevne forventninger til fusjonen eller sammenslåingen, sier Wilberg.

Han legger til at det er typisk at samarbeid blir vanskelig på grunn av uenighet om strategien, eller fordi strategien blir «flisete», og peker på at Mentor Medier består av selskaper med nokså forskjellige profiler.

– Slike uklarheter er ikke lett å bygge bro over heller. Da må en liksom begynne på nytt, og det er vanskelig i virksomheter med lang historie og dyp forankring. Dessuten kan ledernes egeninteresser bidra til at det blir grunnlag for konflikt.

LES OGSÅ: Har ikke tillit til Tveiten

«Sterkere sammen»

Konsernsjefen understreker at det skal være mulig å jakte synergieffekter uten at det går på bekostning av selskapenes egenart.

– I mediebransjen er det allment akseptert at man må organisere digital satsing på fellesløsninger. Det er fullt mulig å gjennomføre uten å hindre særpreg og egenart i den enkelte avis. Her har samarbeidet med Vårt Land vært utfordrende. Vi må innse at Mentor Mediers aviser ikke har hatt den samme utviklingen i digitale abonnementer som mange andre i mediebransjen har opplevd. Det er forretningskritisk, sier Tveiten.

Hvilket innhold?

– Mentor Medier skal være et mediekonsern med et kristent verdigrunnlag. Kan du konkretisere hvilke innholdsprofil dere har ønsket å representere; hvilket segment av samfunnet konsernet ønsker å nå, Per-Magne Tveiten?

– Vi skal være et mediekonsern med et kristent verdigrunnlag som når bredt ut. Ulike merkenavn vil ha ulik innholdsprofil og ulik målgruppe, svarer ­Tveiten.

Powered by Labrador CMS