Vil ha betalt for reklamestunt på Ishavskatedralen
Kraftige reaksjoner og kirkekrav om erstatning for valg av reklameplass.
I helgen sørget en butikkjede for gratis reklameplass på Ishavskatedralen, landemerket i Tromsø. Butikklogoen ble projisert mot kirken, og dekket to av katedralens «veggplater».
Forsøpling. – Det er en utilbørlig forsøpling av et av byens flotteste og mest kjente bygg. I buss-skur betaler firma for å reklamere, men her er det noen som har stjålet reklameplass på katedralen. Dette ser jo skrekkelig ut, sier kirkeverge Kristin Stang Meløe i Tromsø til avisen Nordlys.
Hun varsler at forholdet vil bli politianmeldt. Og hun varsler at kirken vil ha økonomisk erstatning av firmaet som tok seg til rette.
– Misbruk av Ishavskatedralen må få konsekvenser, sier kirkevergen.
Stang Meløe understreker at menighetsrådet ikke hadde fått noe forvarsel om at reklamen skulle prosjekteres på kirkeveggen.
Henning Eriksen, direktør i Gmax, beklager sterkt det som har skjedd.
PR-stunt.– Dette er reklame vi kunne klart oss uten, sier Eriksen om helgens PR-stunt.
– Vil det som skjedde i helga få konsekvenser for de involverte?
– Foreløpig har vi plassert dette i avdelingen for tabber. Her er det noen som har vært overivrige i tjenesten. Når vi har fått alle opplysninger på plass, får vi se hva vi lander på, sier direktøren til Nordlys
Også bisken i Nord-Hålogaland, Per Oskar Kjølaas, reagerer skarpt.
– Men hva tenker du om reklame på Ishavskatedralens vegg?
På ville veier. Biskopen svarer slik på spørsmålet fra Nordlys:
– Slikt skal vi ikke ha på Ishavskatedralen. Da er man på ville veier! Reglementet for bruk av kirker sier at kirker ikke skal brukes i kommersielt øyemed. Reklame på veggen er et brudd på reglene.