Stadig mindre Jesus i juleavisen
Jesus nevnes ikke like ofte som før i norske mediers juledekning. Han er riktig nok mer omtalt enn «julehandel», men taper stort for «julegaver».

– Norske aviser nevner julegaver fire ganger oftere enn høytidens hovedperson, påpeker Oddmund Fredrik Jacobsen Vaagsholm i medieovervåknings- og analysebyrået Opoint, overfor oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Opoint har kartlagt norske mediers bruk av typiske juleord i desember. Årets oversikt, som løper til og med mandag denne uka (19/12), toppes av «julegaver», som er nevnt nesten 13.000 ganger. «Jesus» omtales til sammenligning nærmere 2.900 ganger.
Presten ikke overrasket
«Julehandel» nevnes imidlertid bare 2.351 ganger.
– Jeg er ikke overrasket over Opoints funn, annet enn at Jesus faktisk kommer høyere opp enn julehandel når det gjelder omtale, sier prest i Fagerborg menighet og stipendiat ved Menighetsfakultetet, Sunniva Gylver, til Newswire.
Vårt Land har fått tilgang til Opoints analyse av juleord i mediene i årene 2011-2016. Når vi ser på de årene der hele desember er regnet med (2011-2015), er det faktisk «julehandel» som har den største prosentvise økningen (31,7 prosent). «Julegaver» øker også, men bare med 2,4 prosent.
LES OGSÅ: Slik har synet på Jesus preget Norge
– Krevende å kommunisere
«Nyttårsaften» brukes også litt hyppigere enn i 2011, mens «julegudstjeneste», «julekonsert», «julaften» og «julemat» blir mindre omtalt. Også Jesus er på lista over mindre brukte ord, med en prosentvis nedgang på 12 prosent fra 2011 til 2015.
Sunniva Gylver mener det fortsatt er «plass til det glade budskap i mediejulen».
– Men det er krevende å kommunisere tabloid nok til å trenge gjennom, uten å miste substans og nyanser. Juleevangeliet er tidløst og tåler livet og virkeligheten i en fantastisk og forferdelig verden, sier Gylver.
LES OGSÅ: Julekrybbesamleren
– Kongen av påsken
Jesus tar imidlertid mer medieplass i påsken enn i julen. I 2014 meldte Journalisten at Jesus ble nevnt om lag 1.200 ganger i løpet av 14 dager fram til tirsdag i påskeuka. «Påskeferie» ble nevnt 1.442 ganger.
– Sett bort fra det generelle ordet påskeferie er det «Jesus» som er kongen av påsken, også i mediene, sa Kristina Nilsen medieovervåknings- og analysebyrået Retriever til Journalisten.
LES OGSÅ: Korsets seier vil ikke endre pinseprofilen