Politiet har laget egen samtaletjeneste

Mange tar kontakt med politiet gjennom sosiale medier. Nå lanserer politiet en egen tjeneste som skal gjøre det lettere å dele sensitiv informasjon.

I perioden januar til august lå den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for alle lovbrudd på 68 dager. Det er den korteste saksbehandlingstiden som er registrert i perioden 2017 til 2021.Foto: Heiko Junge / NTB
I løpet av de siste årene har flere unge kontaktet politiet sin nettpatrulje for å melde inn saker til politiet. Nå lanserer de en egen samtaletjeneste.
Publisert Sist oppdatert

– Dette skal gi muligheten til sikker kommunikasjon mellom de som melder inn saker, samt for oss som politi, sier fagleder Rune Fimreite for Nettpatrulje Vest til NRK.

I løpet av de siste årene har flere unge kontaktet politiet sin nettpatrulje for å melde inn saker til politiet. Vanligvis gjennom Facebooks samtaletjeneste Messenger, samt Instagram. Samtidig opplever ikke alle det som trygt å dele sensitiv informasjon. På bakgrunn av dette har politiet laget en egen kryptert samtaletjeneste.

Tjenesten vil fungere slik at Nettpatruljen sender de som tar kontakt en lenke og et kodeord.

– Da kommer vedkommende inn i en en-til-en samtale med oss, som er kryptert slik at ingen andre får tilgang på den, sier Fimreite.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS