Miljøtopp kaller ny veisatsing ren galskap

Regjeringens gigantplan om ferjefri E39 på Vestlandet får kraftig kritikk av miljøbevegelsen. Uansvarlig klimapolitikk og ren galskap er ord som blir brukt.

– Klimagassutslippene i transportsektoren har vokst med nesten 20 prosent de siste ti årene, mener leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.
Publisert Sist oppdatert

– Det er trist at regjeringen ønsker å gjøre en motorvei til sitt store samferdselsprosjekt. Det henger ikke sammen med en ansvarlig klimapolitikk og kommer til å føre til at utslippene går opp og ikke ned, sier leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Han krever nå at regjeringen tar klimaforliket på alvor og prioriterer jernbane foran motorvei i Nasjonal transportplan som skal legges fram i april.

– Klimagassutslippene i transportsektoren har vokst med nesten 20 prosent de siste ti årene. Den eneste måten regjeringen kan redusere utslippene på, er å prioritere jernbane foran nye motorveier, sier Hermstad.

I et klimaperspektiv kaller han ferjefri E39 for «ren galskap».

Penger og klima. Også Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken rister oppgitt på hodet over 150-milliardersplanen. En ferjefri veiforbindelse på hele Vestlandet vil føre til økt trafikk, mer forurensing ikke minst inn mot de større byene på Vestlandet. Dessuten vil det være et stort inngrep i den verdifulle vestlandsnaturen, mener han.

– I tillegg vil utbyggingen koste enorme beløp. Dette er penger som heller burde brukes på å ruste opp dagens veinett, slik at vi får en tryggere vei mellom ferjene, sier Haltbrekken.

Han mener utslippsvekst undergraver andre viktige klimatiltak og gjør det vanskeligere å sette Norge på riktig klimakurs.

Start i 2015. Nasjonal transportplan (NTP) legges fram for Stortinget 12. april og startskuddet for gigantprosjektet skal gå senest i 2015 med byggingen av tunnel under Boknafjorden. Dette prosjektet får alene en pris på 10 milliarder kroner.

Tunnelen blir verdens lengste og dypeste, med sine 25 kilometers lengde og et nivå på 390 meter under havflaten på det dypeste.

– Dette er norgeshistoriens største samferdselssatsing, og ambisjonen er å få det til innen 20 år, sa næringsminister Trond Giske (Ap) til NTB torsdag kveld, kort tid etter at planene ble kjent.

– Vestlandet er en av landets mest kraftfulle regioner. Rundt halvparten av all tradisjonell norsk eksport går herfra. Med den kommende nasjonale transportplanen skaper vi muligheter for ny vekst og økt verdiskaping, fortsatte næringsministeren.

Glede og refs. Men ikke alle refser regjeringens veiplaner for Vestlandet de neste 20 åra. Kjempesatsingen på en ferjefri E39 blir tatt imot med glede fra opposisjonen. Men KrF etterlyser togsatsing – og Frp tror bompenger vil skremme bilistene bort.

– Alle er enige om at det er viktig å få bygget en ferjefri vei, men vi er bekymret på bilistenes vegne. Bomavgiftene vil koste milliarder i innkrevingskostnader, sa Bård Hoksrud, partiets samferdselspolitiske talsmann, til NTB torsdag kveld.

Hoksrud mener regjeringen stikker fra regningen og har ingen forståelse for at politikerne ikke er villig til å bruke av oljeoverskuddet til å bygge vei.

Ifølge NRK vil 90 prosent av Rogfast-utbyggingen dekkes av bompenger.

KrF-leder og leder for samferdselskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, er fornøyd med regjeringens satsing. Samtidig etterlyser han en togsatsing rundt de andre storbyene. Han har imidlertid liten tro på at regjeringen prioriterer begge deler.

– Det får vi vite når Nasjonal transportplan legges fram 12. april. Men ingenting tyder på at det blir slik, sier Hareide til NTB.

Powered by Labrador CMS