Krever alkoreklame i blader og aviser
Alkoholreklame kan bli tillat på fjernsyn.
Direktøren i bryggeriet Hansa Borg krever at det blir åpnet for alkoholreklame i blader og aviser, dersom forbudet mot alkoholreklame på TV faller bort.
– Vi i Hansa Borg er urolige. Vi er redde for hva som skjer dersom utenlandske bryggerier med nærmest uavgrensede ressurser begynner å reklamere på TV3 og andre steder. Det vil gå ut over norske bryggerier, sier direktør Lars A. Midtgaard til Nationen.
Nei til internett. Derfor mener han det må åpnes for at norske bryggerier får reklamere for sine produkter i aviser, blader og på internett.
– Det blir en umulig situasjon om det skal være slik som i dag. Vi får ikke engang fortelle om produktene våre på internett, sier bryggeridirektøren.
Bakgrunnen for utspillet er at EU vil at Norge skal innlemme et direktiv som åpner for alkoholreklame på norske fjernsynsskjermer. Norge fikk unntak under forhandlingene om EØS, men direktivet ble vedtatt med nytt innhold i 2007. Den norske regjeringen har kjempet iherdig for å opprettholde forbudet, men argumentet om å bevare folkehelsen veier ikke tungt nok.
Reservasjon. Både Senterpartiet og SV krever at Norge reserverer seg mot det såkalte TV-direktivet, hvis det ikke på annen måte er mulig å hindre alkoholreklame på norske fjernsynsskjermer.
– Det er ikke noe ønske i Norge om oppmyking av det gjeldende forbudet. Regjeringen må gjøre sitt ytterste for å avverge dette, hvis ikke må den bruke reservasjonsretten, sa Sps Christina Ramsøy til NTB tirsdag.
SVs Gina Barstad sier hun fortsatt tror det er mulig å få Ap med på laget.
– Dette er et klassisk eksempel på at EØS-avtalen innfører politikk som ingen i Norge vil ha. Ap deler vår motstand mot alkoholreklame, men har ofte et litt annet syn på bruk av reservasjonsretten. Men vi satser på å få med Ap, slik at regjeringspartiene i fellesskap avviser dette, sier Barstad.