Kaller potetgull-kampanje med Frelsesarmeen dobbeltmoralsk

FRELSESARMEEN: Kims potetgulls samarbeid med Frelsesarmeens julegryte skaper reaksjoner.

REAGERER: Maiken Smith og leder i Fri, Inge Alexander Gjestvang, reagerer på Kims sitt samarbeid med Frelsesarmeen.
REAGERER: Maiken Smith og leder i Fri, Inge Alexander Gjestvang, reagerer på Kims sitt samarbeid med Frelsesarmeen.
Publisert Sist oppdatert

– For meg viser Orkla Norge en dobbeltmoral når de velger å samarbeide med en organisasjon som ikke støtter likekjønnet ekteskap, sier Maiken Smith til Dagbladet DinSide.

Smith reagerte da hun så Kims sin potetgullpose «Juleglede», der det sto at det å kjøpe posen betød penger i Frelsesarmeens julegryte.

Orkla Norge eier Kims potetgull, og pynta profilbildet sitt på Facebook med regnbueflagget i juni. Smith mener at Orklas syn på LHBT-mennesker ikke harmoniserer med Frelsesarmeens tradisjonelle ekteskapssyn, og kalte derfor samarbeidet dobbeltmoralsk.

Samarbeid siden 2018

For Orkla Norge er det viktigste å gi folk hjelp i en krevende tid, forklarer Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør for Orkla Norge, til Dagbladet DinSide.

– Samarbeidet betyr imidlertid ikke at vi støtter alt Frelsesarmeen står for, legger hun til.

Geir Smith-Solevåg, kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen. Julegryte
FATTIGDOMSBEKJEMPELSE: Kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen, Geir Smith-Solevåg, forteller at Frelsesarmeens hovedmål med julegryta er å bekjempe fattigdom. Han forstår om samarbeidspartnere er uenige på andre synspunkter.

Hver desember siden 2018 har Orkla Norge samarbeida med Frelsesarmeen. For hver solgte pose går 50 øre til julegryta.

Målet med julegryta er å lindre og bekjempe fattigdom, forteller kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen, Geir Smith-Solevåg, til Dagbladet DinSide. Han forstår at samarbeidspartnere ikke deler alle synene til Frelsesarmeen.

Powered by Labrador CMS