Frp vil bruke 455 milliarder ekstra på samferdsel
Fremskrittspartiet vil bruke 455 milliarder kroner mer på samferdsel de neste ti årene enn det regjeringen foreslår i Nasjonal transportplan.

– Vi støtter oss til en rapport fra Statistisk sentralbyrå som konkluderer med at det er rom for å bruke 45,5 milliarder kroner mer i året på investeringer til infrastruktur enn i dag, uten at det får uheldige konsekvenser for norsk økonomi. Så da plusser vi på 455 milliarder kroner på vår NTP for 2014-2023, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud til NTB.
Frp vil organisere utbyggingene gjennom statlige selskaper som skal satse på det partiet omtaler som lønnsomme prosjekter.
Kollektiv og vei. Detaljene i Frps alternative nasjonale transportplan legges fram mandag formiddag. Her er noen av hovedpunktene:
* 13 milliarder kroner ekstra til fordeling på samferdselstiltak i de fire største byene.
* 10 milliarder kroner til en kollektivpakke til øvrige byområder.
* Full intercity-utbygging innen 2025.
* En massiv veisatsing – uten bompenger.
Ingen pisk. – Dette handler om å møte de enorme utfordringene vi står overfor, og da er vi nødt til å satse. Samtidig er dette smarte investeringer. For mens oljefondet gir 2,5-gangen tilbake, har vi påvist at bedre infrastruktur gir 3,5 ganger igjen på investeringene, sier Hoksrud.
Frp sier nei til bompenger og rushtidsavgifter.
– Det blir et skikkelig løft for kollektivtrafikken i storbyene som både handler om å ruste opp og bygge ut, men uten regjeringens «pisk-politikk». Vi har mer tro på å få folk til å endre vaner gjennom å bedre tilbudet, sier Hoksrud. (©NTB)