Eyvind Skeie: Feil å lese Koranen i en gudstjeneste
Prester i Groruddalen: Ikke noe nytt med Koranen i gudstjenester. Bjørn Eidsvåg positiv.

Det vakte oppsikt 16. desember da soknepresten i Ellingsrud i Groruddalen Oslo planla en skolegudstjeneste hvor noen elever skulle lese fra fortellingen i Koranen om Jesu fødsel.
LES OGSÅ: Ville lese fra Jesu fødsel fra Koranen
Biskop Ole Christian Kvarme avviste slik bruk av korantekster, men sa at denne fortellingen kunne flettes inn i en preken for å belyse temaet.
LES OGSÅ: Siv Jensen vurderer å melde seg ut av kirken
I et innlegg i Klassekampen tirsdag får soknepresten i Ellingsrud full støtte fra ti prester, én diakon og en trosopplæringsleder fra Groruddalen. Groruddalen er et område med svært mange muslimer.
«I kirkene i Groruddalen er det ikke noe nytt at det leses fra Koranen under skolegudstjenester, under tilstelninger på skolene, for eksempel til jul, eller også i andakter i barne- og ungdomsklubber rundt omkring. Barna, både kristne og muslimske, har bidratt inn i gudstjenester som deltakere i prosesjonen, lysbærere, tekstlesere og forbedere. Hittil har vi ikke mottatt negative reaksjoner på dette, men derimot mange positive, både fra lærere, elever og nå også fra frivillig engasjerte i menighetenes barne- og ungdomsarbeid.»
SI DIN MENING PÅ VERDIDEBATT: Maria i Koranen
De tolv skriver at soknepresten i Ellingsrud har tilstrebet å lage en stedegen, fleksibel og involverende gudstjeneste som tar livsrealitetene i Groruddalen på alvor.
LES JON MAGNE LUNDS KOMMENTAR: Koranen i gudstjenesten
«Det gjelder å bringe disse livsrealitetene i Groruddalen og i menigheten på alvor.»
De skriver også at det å være kirke i denne dalen i Oslo handler om å være så trygg på egen identitet «at det ikke er truende å legge til rette for å bygge broer og å skape kontakt mellom mennesker med høyst ulik religiøs bakgrunn».
Disse skriver. Her er prestene, en diakon og en trosopplæringsleder som har skrevet under innlegget:
Ola Beisvaag, sokneprest i Grorud, Anne Berit Evang, kapellan i Rødtvedt, Tone Marie Falch, sokneprest i Rødtvedt, Normann Hurum, sokneprest i Haugerud, Leif Jørn Hvidsten, sokneprest i Furuset, Hilde Kirkebøen, diakon i Haugerud, Elisabeth Kjetilstad, kapellan i Høybråten, Hanna Kleveland, fungerende sokneprest i Romsås, Svein Andreas Lillejord, kapellan i Furuset, Silke Prahlke, trosopplæringsleder i Stovnerområdet, Carsten Schuerhoff, kapellane i Haugerud, Jon Aalborg, vikarprest i Østre Aker.
Kvarme: Ingen kommentar. Vårt Land har bedt om en kommentar til innlegget fra Oslo-biskop Ole Christian Kvarme.
– Biskopen er orientert om innlegget i Klassekampen, men ønsker ikke her og nå en debatt i mediene før han har vært i dialog med avsenderne av innlegget, sier kommunikasjonsrådgiver i Oslo bispedømme, Kjell Svarstad.
Eidsvåg: Merker ikke forskjell. I en melding på minibloggen Twitter skriver artisten og presten Bjørn Eidsvåg: «De færreste vil merke noen forskjell på om det leses noe fra Koranen eller Bibelen under en julegudstjeneste, så slapp av..»
Eyvind Skeie: Feil. Dikteren Eyvind Skeie advarer derimot. I sin blogg skriver han: «Det blir feil å lese om Jesu fødsel fra Koranen, slik en prest i Oslo vil gjøre.
I en kristen sammenheng kan aldri Koranen bli lest slik en muslim vil lese Koranen.
Og det blir helt galt å lese Koranen som en slags 'sidestilt' tekst til Bibelens juleberetning. Det kan ikke på noen måte sies å være oppbyggelig å blande lesning fra Koranen med lesning fra Bibelen, hverken for kristne eller muslimer, fordi det dreier seg om to helt forskjellige typer hellige skrifter.»