6.000 mistet jobben i den norske maritime klyngen under pandemien

Sysselsettingen i den norske maritime klyngen falt fra 91.000 til 85.000 ansatte i løpet av pandemien.

(FREDAG) Foto: Torstein Bøe / NTB
Fiskeri – og havminister Bjørnar Skjæran fikk onsdag overrakt en rapport om verdiskapingen – og utfordringene – i den maritime klyngen, Norges nest største næring.
Publisert Sist oppdatert

Men tross store utfordringer gikk det bedre for næringen enn ventet, ifølge ny rapport. Unntaket er verft som driver med nybygging.

– Nybyggingsverftene var midt i en stor omstilling da koronaen kom og har hatt betydelige problem gjennom pandemien. Lønnsomheten er prekær. De har ikke tjent penger, ordrebøkene er slunkne, sier daglig leder Ivar Engan i Maritimt Forum til Nynorsk pressekontor.

Den maritime klyngen er den nest største eksportnæringen i Norge, etter petroleumsvirksomheten, og består av skipsverft, rederier og maritime utstyrs- og tjenesteleverandører. Næringen omfatter nær 5.000 virksomheter, de fleste små og mellomstore bedrifter i distriktene og langs kysten.

Onsdag fikk fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran en verdiskapingsrapport for næringen fra Maritimt Forum. Rapporten er utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra forumet.

Samlet for næringen gikk omsetningen ned fra 477 milliarder kroner i 2019 til 451 milliarder i 2021.

Ivar Engan antar at mange av de 6.000 som har mistet jobben de siste årene, har fått seg nytt arbeid.

– Det er generelt lav arbeidsledighet i Norge, så vi regner med at de har funnet seg andre jobber. Men for næringen er dette en utfordring, for dette er høykompetente arbeidsplasser som det tar tid å bygge opp igjen, sier han.

Powered by Labrador CMS