Vis dugnadsånd – stopp spillreklamen

Frykt, isolasjon og usikker økonomisk fremtid kan føre til at flere tyr til pengespill som virkelighetsflukt og problemløser. Nå kan spillselskapene vise at de virkelig mener alvor med sine lovnader om ansvarlighet.

Mange spillavhengige forteller nå om tilbakefall til spilling på grunn av isolasjon, ensomhet, permittering, karantene og stress. Det bør være grunn god nok til å stoppe spillreklamen under koronakrisen, mener kronikkforfatterne.
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Ingjerd Meen Lorvik, leder i Norsk Forening For Spillproblematikk og psykologspesialist ved Blå Kors Borgestadklinikken

Pernille Huseby, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan

Påsken er overstått, og selv om skoler og barnehager nå gradvis åpner, er det fortsatt unntakstilstand. Bingohallene og Norsk Tippings terminaler Multix og Belago er stengt, travløpene avlyst. Det finnes få spillobjekter å satse på innen fotball og annen sport, med mindre du har fått en ny interesse for russisk bordtennis eller basketball fra Nicaragua. Eller kanskje du følger med på de store turneringene i e-sport som nå har blitt Norsk Tippings nye satsning. I situasjonen hvor mange opplever isolasjon og ensomhet er vi særlig bekymret for at risiko- og problemspillere skal fristes til tilbakefall eller øke sin innsats i pengespill. Vi er bekymret for at nettspill med kasino, poker og lotteri skal øke så det suser.

Spiller seg til gjeld

Vi frykter at de utenlandske pengespillselskapene som ulovlig tilbyr pengespill til det norske markedet, nå gnir seg i hendene og ler hele veien til banken. Ifølge Kim Rud Petersen i Betsson økte omsetningen hos spillselskapene under finanskrisen. Han spår at spesielt poker vil få et oppsvingunder koronakrisen, fordi folk nå har mer tid til å spille.

For de aller fleste er pengespill et uskyldig og morsomt tidsfordriv, men dessverre gjelder dette ikke for alle. Hvert år mister flere tusen nordmenn kontrollen og spiller på seg en gjeld de og familien vil slite med resten av livet. Ifølge den siste befolkningsundersøkelsen om pengespill (2015) er over 120.000 nordmenn risiko- eller problemspillere. Vi vet også fra samme undersøkelse at personer med større problem blir mer påvirket av pengespillreklame enn de med mindre problem. Dette er også i tråd med svensk forskning. Denne kunnskapen aktualiserer om vi i Norge bør innføre forbud eller enda strengere restriksjoner når det gjelder reklame for pengespill.

LES OGSÅ: Eldre takler koronaviruset dårligst, men yngre kan rammes av et enda farligere virus

Mange taper inntekt nå

De som får problemer med pengespill oppgir at det er spesielt spill hos utenlandske spillselskaper de sliter med. Tall fra Hjelpelinjen for spilleavhengige viser at syv av ti samtaler om pengespill handler om spill som tilbys av utenlandske aktører. Befolkningsundersøkelsen viser at halvparten av de som spiller på utenlandske nettkasinoer, er risiko- og problemspillere.

Vi er bekymret for at antallet som spiller hos utenlandske nettkasinoer skal bli enda høyere nå. Virusutbruddet har ført til historisk mange permitteringer. Mange frykter for egen jobbsituasjon og økonomiske fremtid. Det kan være lett å ty til enkle løsninger for å prøve å få inn litt ekstra penger, eller for å kompensere for tapt inntekt. For mange kan pengespill også være en kjærkommen flukt fra en skremmende og usikker virkelighet. Kanskje vil det for dem være ekstra vanskelig å stå imot i disse dager. Dette gjelder ikke bare de utenlandske aktørenes forlokkende tilbud om store pengepremier, men også Norsk Tippings offensiv hvor de peker på flere hundre millioner i vinnerpottene.

Flere tilbakefall etter koronakrisen

Brukerorganisasjonen Spillavhengighet Norge melder om en markant økning i henvendelser den siste tiden. De har sett seg nødt til å utvide både åpningstider for hjelpetelefonen og andre tilbud. Organisasjonen mottar hver dag telefoner fra fortvilte mennesker som opplever at reklame for pengespill er ekstra vanskelig nå under koronakrisen. Flere forteller om tilbakefall til spilling på grunn av isolasjon, ensomhet, permittering, karantene og stress.

Direkte markedsføring på e-post eller SMS oppleves som ekstra problematisk for de som har problemer eller er i risikosonen. I tillegg blir denne gruppa ekstra trigget av økonomiske insentiver, som gratisspill og velkomstbonuser. Dette er reklame som i stor grad benyttes av utenlandske spillselskaper.

Det er ønskelig at både utenlandske spillselskap og de lovlige selskapene som Norsk Tipping og Norsk Rikstoto tar grep for å skalere ned reklametrykket. Rett skal være rett, Norsk Tipping har i koronakrisen gjort flere grep for å imøtekomme kravet om dette. De har som nevnt stengt spillterminalene Multix og Belago, samt at de har stanset markedsføringen av Flax på YouTube og Snapchat og i tillegg begrenset markedsføringen av oddsen. Vi kunne imidlertid ønske oss en periode som var fullstendig fri for all pengespillreklame. Hensynet til sårbare spillere og deres familier må veie tyngst i denne vanskelige tiden.

Stopp spillreklamen

Vi erfarer alle at dette er en spesiell situasjon. Myndighetene har oppfordret til nasjonal dugnad, og både enkeltpersoner og bedrifter har trådt til. Vi er alle rammet og må bidra på de måtene vi kan. Det må ikke være slik at i denne situasjonen skal ekstra sårbare nordmenn lokkes til pengespill gjennom målrettet reklame.

Selv om barnehager og skoler nå åpnes, er det ingen som vet hvor lenge koronakrisen vil vare. Usikkerhet, isolasjon, ensomhet, frykt og mye hjemmetid gir økt risiko for at flere kan utvikle alvorlige pengespillproblemer. Spillbransjen må være sitt ansvar bevisst og bidra i den nasjonale dugnaden med å gjøre sitt for å hindre en slik utvikling.

Nå har alle spillselskaper virkelig en sjanse til å vise at de mener alvor når de snakker om ansvarlighet. Dette er dager for dugnad, støtte og omsorg. Det er ikke dager for å utnytte dem som er i en sårbar situasjon. Vi vil derfor sterkt oppfordre pengespillbransjen til å stoppe all reklame rettet mot norske spillere.

LES MER:

Powered by Labrador CMS