Vår legning sammenlignes med Sodoma
Det er en lei tendens blant enkelte kristne grupper å seksualisere homofile og lesbiske, og at legningen vår blir gjort til noe som er ekkelt og syndig.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Elisabeth Meling
Kontaktperson i Skeivt Kristent Nettverk
Den siste tiden har det vært en stor debatt om konverteringsterapi. Mange av debattinnleggene har blitt skrevet av Skeivt Kristent Nettverk (SKN), som har advart mot hvor skadelig konverteringsterapi er. I kommentarfelt og motinnlegg til oss blir det ofte påpekt hvor feil det er å anerkjenne likekjønnede forhold. Igjen og igjen blir det tydeliggjort at vi som er tiltrukket av personer av samme kjønn, eller som har en kjønnsidentitet som ikke matcher kroppen, er på villspor. Det vi trenger er å bli ordentlig kjent med Jesus og frelst. For Bibelen fordømmer jo homofili.
SKN har et ønske om at evangeliet om Jesus ikke skal brukes til å ekskludere de av oss som er LHBT+. Vi står for trofasthet mellom to voksne mennesker, og at ingen skal bli diskriminert på grunn av sin legning eller kjønnsidentitet.
LES OGSÅ: Espen Ottesen – Seksuell legning har blitt et identitetsspørsmål
Sammenlignes med Sodoma
Det er lett å henge ut de av oss som jobber for anerkjennelse for skeive kristne. Vi har jo ikke skjønt det, og står til doms for å lede Guds folk vill. Sammenligningen med gjengvoldtekten som foregikk i Sodoma blir til stadig brukt mot oss. Det handler bare handler om sex og begjær.
Mange kristne teologer og bibelforskere har studert versene som så ofte blir brukt mot oss, og flere av dem har kommet frem til at disse versene ikke omtaler de likekjønnede forholdene slik vi kjenner dem i dag - bygget på respekt og likeverd - men at versene handler om tempelprostitusjon, overgrep og ekstrem sexlyst. Det at våre forhold blir kastet inn i denne gruppen blir helt urimelig.
Ofte brukes også argumentet om at den kristne tradisjonen har stått for en seksualmoral som sier at rammen for seksuelt samliv er i ekteskap mellom mann og kvinne. De av oss som står for et inkluderende syn på ekteskapet blir anklaget for å gå imot det som har vært kirkens tradisjon i 2000 år. Det kan være verdt å nevne at ekteskapet eksisterte i mange forskjellige former i flere tusen år før kristendommen, og at den dominerende samlivsformen i oldtidens Israel var polygami av en eller annen sort.
LES OGSÅ: Kjære Erna. Holdningen bak konverteringsterapi er mye mer utbredt enn du tror
Legning er ingen livsstil
Det er en lei tendens blant enkelte kristne grupper å seksualisere homofile og lesbiske, og at legningen vår blir gjort til noe som er ekkelt og syndig, og å omtale transkjønnede som sinnsforvirrede mennesker. Legning og kjønnsidentitet er en del av totalen av vår identitet, på samme måte som for heterofile. Det er trist å se hvordan enkelte kristne tar kjærligheten mellom to mennesker av samme kjønn, som kan være så vakker, og gjøre det til noe ekkelt og nedverdigende. Faktum er at vi er kristne som elsker Jesus, og som ønsker å følge hans eksempel med å elske Gud, elske vår neste som oss selv - og så er vi tilfeldigvis også skeive.
Den «homofile livsstilen» blir ofte brukt som et begrep om oss som tilfeldigvis blir tiltrukket til personer av samme kjønn - eller «trans-livsstil» for de av oss som er transkjønnede. Å være LHBT er ikke noen livsstil. Vi opplever romantiske følelser på samme måte som heterofile, men da mot personer av samme kjønn. Det betyr ikke at vi er ute etter å ha sex med dem vi er tiltrukket til. Ekteskapet handler for oss som for heterofile først og fremst å ha en partner å dele livet med.
Gud er kjærlighet
Ofte blir det brukt mot oss skeive at vi er et resultat av syndefallet. Jeg undrer meg over om de som står for dette synet har tenkt gjennom hvor nedlatende og skadelig det er å ha en slik holdning. Vi er ikke ødelagte fordi vi er skeive, men vi er flere som har kjent på at noe er blitt ødelagt i oss på grunn av hvordan vi er blitt behandlet eller snakket til av kristne, som sier de gjør det ut av kjærlighet for oss. Da blir det budskapet som skulle vært sentrert i kjærlighet, et ekskluderende budskap.
Så er det noe som flere av oss som er skeive eller støttespillere ikke får til å stemme: Det at den allmektige Gud, som skapte universet for en drøss av år siden; som er utenfor tid og rom; som holder hele verden i sin hånd; som er kjærlighet; og som er tvers igjennom godhet; skal ha så vanvittig store problemer med at to voksne av samme kjønn gifter seg, eller at de som er transkjønnede velger å leve i det kjønnet som kjønnsidentiteten deres tilsier. Det blir og ofte gjort til et frelsespørsmål. Hvilken Gud tror vi på? Hele verdens skaper, eller noe annet?
Sannheten om Gud er summert opp i tre ord som viser oss hva Gud er opptatt av og som vi kristne bør leve etter mye tydeligere; tre ord som verden trenger mer av og som bør forene oss, ikke skille oss; tre ord som bør lede oss i hvordan vi møter andre, og som lyser sterkest når alt annet er mørkt; tre ord som er mer omfattende, og som sier mer om Gud en noen andre ord:
Gud er kjærlighet!
HAR DU ENGASJERT DEG I DEBATTEN OM KONVERTERINGSTERAPI? LES DISSE SAKENE:
• KrF alene mot resten: Massivt ønske om forbud mot homoterapi
• Kirkerådslederen reagerer etter debatt om homoterapi: – Jeg får lyst til å rope og skrike
• «Jeg er homofil og lever lykkelig med min kone»