Rolf Jacobsens dikt skal brukes i messe om døden
KIRKEMUSIKK: Nyskrevet rekviem til kirkemusikkfestivalen setter musikk til Rolf Jacobsens dikt . – Han deler av sinnet og sorgen man kan kjenne seg igjen i, sier festivalsjefen.

Til vårens utgave av Oslo internasjonale Kirkemusikkfestival fremføres et helt nytt rekviem av komponisten Tyler Futrell. Bestillingsverket fletter sammen tradisjonsrike, latinske rekviem-tekster med den norske dikteren Rolf Jacobsens dikt.
Diktene Futrell tar i bruk er fra tiden da Jacobsen mistet sin kone. Etter hennes død tok hans diktning ny form. Fra det modernistiske, til det såre.
– Jeg møtte Jacobsen flere ganger da jeg gikk på folkehøyskole, sier Bente Johnsrud, festivaldirektør og kunstnerisk leder i Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, til Vårt Land.

– I kontakt med sorgen
Da komponist Futrell bestemte seg for å ta med i sin nye rekviem, ble festivalsjef Bente Johnsrud overbegeistret.
– Hvorfor passer Rolf Jacobsen diktning godt inn i Futrells rekviem?
– Han bruker disse tekstene for å sette publikum i mer umiddelbar kontakt med sorgen, noe som kanskje tusen år gamle latinske tekster om «evig lys» ikke klarer å gjøre. Så da har han funnet frem til Rolf Jacobsen og hans menneskelige skildringer av sorgen, sier Johnsrud.
Han bruker disse tekstene for å sette publikum i mer umiddelbar kontakt med sorgen
Bente Johnsrud, festivaldirektør
Fornyer tradisjon
– Som alltid er vi opptatt av å fornye kirkemusikktradisjonen. Gjennom våre 24 år har vi urfremført over 135 verker. Futrells Stabat Mater fra 2022 er nesten som en «hit» å regne.
Festivallederen har sjelden opplevd så mange gode tilbakemeldinger som etter urfremføringen av verket i 2022.
Lytt til smakebit av Stabat mater her:
Futrells nyskrevne rekviem til vårens festival urfremføres av Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria, under ledelse av Grete Pedersen.
– På hvilke andre måter ser vi denne «fornyelsen» i festivalen?
– Når det gjelder musikken og de nye verkene, så gjenspeiler de tiden vi lever i. Det har vært viktig for oss å kunne formidle nåtiden gjennom musikken og verkene vi tar inn, sier Johnsrud og legger til:
– Kirka skal være et sted man kan samles og finne ro i musikkopplevelsene. Det vil vi alltid jobbe for, at vi er en slik festival som dyrker håp med musikken.

Det vil vi alltid jobbe for, at vi er en slik festival som dyrker håp med musikken
Bente Johnsrud, festivalsjef
Håp på bestilling
For Johnsrud har det vært viktig å kunne løfte fram musikk som sier noe om hvordan det står til i et verdenssamfunn preget av konflikt og krig.
– Jeg har jo blitt kjent med mange av utøverne fra blant annet Ukraina, som har levd under vanskelig forhold og jobbet med å få dem til festivalen. Slik bidrar vi med å formidle deres historie på den lille måten vi kan. Alt festivalen rommer gjør den til en historiefortelling, sier Johnsrud.
– Hvordan er det for deg å komme til festivalen?
– Det er som å komme hjem. Å høre musikken fra dag til dag er en gave, understreker festivalsjefen.