Kristent tidsskrift vil nå flere

Verdens nest eldste tidsskrift gjør en kraftig kursendring for å overleve.

Skjermdump fra magasinet.
Publisert Sist oppdatert

Kanadiske United Church Observer bytter ikke bare navn når de nå skal kalle seg Broadview. De legger også om på innhold og utseende. 190-årsjubileet markeres ved å rette blikket bredere ut mot flere lesere.

Endringen er framtvunget av fallende lesertall. Redaksjonen sier selv at de ikke vil overleve til 2025, om ikke kursen legges om.

Stupt

Magasinet ble grunnlagt i 1829. Det gjør det til det eldste magasinet som fortsatt er i drift i Nord-Amerika. Da fire protestantiske kirker slo seg sammen til United Church of Canada i 1925, ble magasinet kirkens talerør. I et halvt hundreår har både kirkesamfunn og magasin slitt med synkende oppslutning.

Ifølge Religion News Service er medlemstallet falt fra en million i 1960-årene til 400.000 i 2017. Magasinet har stupt fra 300.000 til 29.000 abonnenter.

Nytt marked

Publisher Jocelyn Bell innså at de ikke lenger kunne basere seg kun på kirkemedlemmer selv om de er svært trofaste til å fornye sine abonnementer. Problemet er at abonnentene dør. I 2024 vil det bare være 12.000 tilbake dersom ikke noe blir gjort med å lokke til seg nye lesergrupper. Nå tror redaktøren på undersøkelsene som viser at det er interesse for et magasin som er bredt orientert mot temaer som åndelighet, sosial rettferdighet, miljø og likeverd når det gjelder kjønn, rase og seksuell orientering.

Siden navnet United Church Observer antydet at magasinet kun var for kirkemedlemmer, bestemte de seg for å legge helt om. Navnet Broadview hentet de fra den nærmeste T-banestasjonen, og det er ment å lokke til seg lesere som er interessert i åndelighet, sosial rettferdighet og en etisk livsstil. Dette er et stort øyeblikk i vår historie og vår framtid, skriver Bell i magasinets nettutgave.

– Det er risikabelt det vi gjør, men å ikke gjøre noe ville vært enda dristigere, mener Bell.

Bore: – Må lytte

Broadview er ikke alene i motbakkene. Canadian Church Press hadde 81 medlemstidsskrifter i 2003. I dag er tallet 47. Selv om tiden for papiraviser kan være forbi, tror Bell at magasiner fortsatt kan ha livets rett.

Vårt Lands sjefredaktør Bjørn Kristoffer Bore ser noen gjenkjennbare trekk. Mange mediebedrifter har en målgruppe som stadig får færre medlemmer.

– Da må de gjøre en av to ting. De må enten få større oppslutning i den minskende målgruppen, men det utsetter bare nedgangen, eller så må de få en bredere profil som appellerer til flere grupper. Men det siste må ikke gjøres på en måte som minsker oppslutningen i magasinets tradisjonelle hovedmålgruppe. Dette er en vanskelig operasjon. Noen får dette til, andre ikke, sier Bore, og legger til:

– Jeg tror de vil greie seg hvis de lytter til leserne, og satser på unikt innhold om temaer brede grupper er opptatt av.

Powered by Labrador CMS