Gikk på lufta i april: Nå er TVL Norges største kristen-kanal
TVL: Nå er Vårt Lands TV-kanal blitt over dobbelt så stor som andre kristen-kanaler.

– Suksessoppskriften er bredde. De andre kristne TV-kanalene henvender seg til et smalere segment. Den store gruppen kirkeaktive mennesker i Norge har ikke hatt en kanal før nå, sier sjefredaktør Alf Gjøsund i TVL.
Den siste uka i juni viste tallene for den lineære TV-tittingen at 41.000 var innom Vårt Land-eide TVL. Til sammenligning så henholdsvis 17.000 og 16.000 på kanalene Visjon Norge og Kanal 10. Det viser tall Vårt Land har fått tilsendt fra analysebyrået Kantar.
Dagen omtalte saken først.
– Tallene går jevnt oppover, og i siste juni-uke var vi om lag to og en halv gang større enn Visjon Norge. Uten at jeg vil stille tilbudene opp mot hverandre, er jeg glad for at vi tilbyr seerne ulike alternativer, sier Gjøsund.
Den nyoppstartede TV-kanalen hadde samlet sett i overkant av 33.000 ukentlige seere i snitt juni. Da hadde konkurrentene TV Visjon Norge 17.600 seere i snitt, og Kanal 10 hadde 13.800 seere (se faktaboks). Kantar understreker at målingen har et lavt antall deltakere og at feilmarginen derfor er stor.
Har takket nei til innhold
Det er de egenproduserte TVL-programmene som har flest seere, opplyser Gjøsund. Dernest kommer serier og dokumentarer innkjøpt fra BBC, eksempelvis Jordmødrene i East End og Father Brown.
Sjefredaktøren legger til at noe av suksessen kan skyldes det han mener er høy kvalitet.
– Vi produserer ikke mye selv ennå, og har blitt tilbudt innhold vi har takket nei til. Og vi toner ned de grafiske effektene, og har en nøktern og forsiktig estetisk stil, sier han.
Fortsatt ikke på alle kanaler
Per nå er TVL kun å få i kanalpakkene til Altibox og Telenor. Men også Telia/GET, Riks-TV og Alente er leverandører av kanalpakker til norsk lineær-TV. Telia tilbyr allerede Visjon Norge og Kanal 10 i pakkene sine, mens Riks-TV tar inn Visjon Norge.
– Flere seere har henvendt seg til Vårt Land fordi de ikke har TVL i programpakken sin. Hva sier du til dem?
– Vi jobber hardt med dette. Noen av distributørene synes ikke å være klar over hvilket signal de sender til seerne, når de sender Visjon Norge, men er trege med å få inn sendingene våre, sier Gjøsund.
Visjon Norge har lenge vært en kontroversiell kanal. Blant annet ble de kritisert for at de oppfordret folk til å donere penger til TV-kanalen for å få beskyttelse mot koronaviruset.
Men andre er mer opptatt av strømming: TVL burde så raskt som mulig tenke mer digitalt og mindre lineært, oppfordret daglig leder Jarle Haugland i medieorganisasjonen Tro & Medier i avisa Dagen 6. juli. TVL lanserte sin nettløsning i juni.
– Det er nok mange yngre mennesker som først og fremst bruker nettplattformene, og som ikke tenker over at 80 prosent av TV-titterne faktisk ser lineært. Når det er sagt, vil seerne se mer til nettsatsingen etter hvert.
Tilbudet på nett er en tidlig-versjon de jobber med å utvikle videre, opplyser Gjøsund.

Vil hindre svarte skjermer
– Til Dagen sier du at det er «et stykke igjen« til bærekraftig økonomisk drift. Hvordan har du tenkt å sikre driften framover?
– Jeg innrømmer at dette har vært svært tidkrevende og at vi har hatt mange utfordringer. Jeg vet ikke om noen TV-kanal i Norge som har startet opp med så lavt budsjett og lav bemanning. Men nå begynner vi å kunne konsentrere oss om å skaffe inntekter. Vi har god kontakt med annonsørene.
Han er «ganske rolig» med tanke på å sikre driften.