En verdifull musikerkrybbe
I 50 år har Ten Sing-bevegelsen fostret profesjonelle musikere og artister. Hvorfor så mange? – Jobben min som musiker ligner mye på tiden i Ten Sing, sier artist Ellen Andrea Wang.

– Bare tenk så mange dårlige trommeslagere som har spilt i Ten Sing, men som likevel har fått lov til å spille, sier jazzbassist og artist Ellen Andrea Wang (31).
Hun sier ikke det for å henge ut trommeslagerne, men for å eksemplifisere hvordan Ten Sing er en god utviklingsarena for musikere. For selv om man ikke trenger å være flink for å spille der, blir veldig mange nettopp det.
Denne helgen gir KFUK-KFUM og Kirkelig Kulturverksted ut plata De Utrolige – Ten Sing 50 år, med bidrag fra ti kjente artister med bakgrunn fra Ten Sing.
Sammen vitner de om Ten Sing-bevegelsens innflytelse som kulturinstitusjon og musiker- krybbe over flere generasjoner.
Sigvard Dagsland (54) omtaler den som «en døråpner til et liv som jeg ikke visste var mulig». Bjørn Eidsvåg (64) sier Ten Sing har vært «avgjørende for mitt karrierevalg og min tro».
Like viktig har den vært for Wang og mange av hennes jevnaldrende musikerkolleger. I forordet til plata skriver NRK-journalisten Tomm Kristiansen:
«Artister fra verden utenfor Europa snakker om at norske musikere har en helt unik evne til å være åpne og lytte, til å skape noe nytt i felleskap (..). Hvorfor? Et av svarene er Ten Sing».
LES MER: Ten Sing: 50 år med kirkelig fornyelse
Avgjørende
– Hvorfor tror du Ten Sing har fostret så mange gode musikere, Ellen Andrea?
– Det må ha å gjøre med den tryggheten som man har fått gjennom disse miljøene. Man har blitt sett og fått utfordret musikaliteten, men med noen grunnleggende verdier og et menneskesyn i bunn. Det gjelder for alle, enten man er flink eller ikke.
Allerede da hun var to år gammel var Wang med sine foreldre på Ten Sing-turné i Tyskland. Senere ble tiden som kordirigent, pianist og bassist i Ten Sing på Gjøvik avgjørende for veien til en karriere som musiker.
– Jobben min som musiker ligner egentlig ganske mye på tiden i Ten Sing, sier hun.
Også jazzsangerinnen Silje Nergaard bidrar på plata. Første gang hun tok i en mikrofon, var det på Ten Sing-seminar.
– Den følelsen sitter fortsatt i ryggmargen, sier hun.
I motsetning til Wang, har ikke Nergaard fortsatt i Ten Sing-kretser i voksen alder.
– Men jeg synes det er viktig å anerkjenne historien sin. Ten Sing var et veldig positivt sted for meg, der jeg kunne møte andre som også ville synge. Derfor ville jeg bidra.
Bredde
Hans Olav Rian er forbundsleder i Musikernes fellesorganisasjon (MFO). Han mener Ten Sing er et særlig godt springbrett til en profesjonell karriere som musiker.
– Det er hardere å bli musiker enn mange tror, så det er ofte viktig å ha en god ballast og et godt sosialt miljø rundt seg. Menneskekunnskap er også viktig – som musiker er du helt avhengig av å samarbeide med andre. Jeg opplever at Ten Sing-bevegelsen har tatt vare på bredden samtidig som de har gitt talenter mulighet til å utvikle seg.
Rent musikalsk mener han Ten Sing-medlemmer har fordel av den sjangermessige bredden i Ten Sing-musikken.
– Når du har gått der, har du utviklet et språk for musikk som er variert, og det gjør deg bedre i stand til å lage egne ting. Så er det også et fokus på å formidle tekst på en god måte – med troverdighet.
Rian tror også at Ten Sing-bevegelsens religiøse forankring kan ha en positiv innvirkning.
– Det at man har en indre driv, og et ønske om å formidle noe som er større enn seg selv, er noe som motiverer mange musikere.
LES MER: Festivaler kjemper om kristenungdommen
Verdier
«Ungt ansvar, voksent nærvær», er Ten Sing-bevegelsens mest kjente ordtak. Generalsekretær i KFUK-KFUM, Øystein Magelssen, mener også dette er instrumentelt for at organisasjonen fostrer så mange musikere.
– At vi gir unge mennesker tillit, ansvar og utfordringer er det viktigste. På samme måte som at vi vil skape et felleskap der folk kan bruke den tiden de trenger på for å utvikle seg som kristen, skal det være fint mulig å modnes sakte som musiker. Det skaper et miljø som i seg selv virker motiverende, sier han.
Magelssen mener verdier, nettverk og felleskap er like verdifull bagasje fra Ten Sing som tilgang på instrumenter og mikrofoner.
– Min erfaring i møte med artistene er at de sitter igjen med en viten om at livet består av mer enn bare det de er god til, sier han.