Barn opplever ofte at kunstmuseer er et sted der de må oppføre seg, være stille og holde avstand til det de ser.
Hvor morsomt er det egentlig for minstemann i familien?
Med barn som medbrakt fagekspertise, vil vi i en serie museumsbesøk undersøke tilbudet innenfor de store institusjonenes vegger.

I dag: Astrup Fearnley.
Inn i det ukjente
At samtidskunsten kan være vanskelig å gripe, blir tydelig i det vi entrer Astrup Fearnley Museet. Kunstnerduoen Abbas og Abou-Rahme vil undersøke «ekkoet» som fenomen og metafor. Det er en ambisjon som går lukt over hodet på mine medbrakte kunstanmeldere – Julian (10) og Milja (7).
Utstillingen An echo buried deep deep down but calling still skal likevel sette noen spor. Her blir selve rommet som en eneste stor resonanskasse.
– Jeg tør ikke, sier syvåringen og beveger seg nølende inn i mørket, der lyder og bilder fra enorme skjermer kastes mot en. Bruddstykker av historier fra kamper for frihet, vises på de omkransende veggene. Står man i midten av rommet, føles det som å bli dratt inn i en urovekkende historiefortelling.
Utrygt
Mer enn å skjønne hva som menes, kjenner anmelderne en utrygghet i kroppen, noe som fører til intens neglebiting mens videokunsten bivånes. Glemmer man museumsregler, er dette for øvrig et bra sted for å skremme hverandre. Her er det som om samtidskunsten ikke bærer med seg den vante atmosfæren av stille tilstedeværelse.
– Hvorfor skal de dra dit Jesus bodde, når de er muslimer? undrer tiåringen, som får med seg et og annet tekstfragment på engelsk.
Astrup Fearnley Museets nokså beskjedne forsøk på å tilrettelegge for barn, hindrer ikke små besøkende fra å undre seg over kunsten og stille spørsmål man siden kan samtale om. Anmelderne virker likevel litt lettet over å forlate utstillingen. Skuldrene senkes og dypere betraktninger rundt kunsten får ligge, til fordel for klatring rundt de snodige skulpturene utenfor.

Et blodslit
Hans Rasmus Astrup – en av Norges rikeste og mest mediesky menn, brukte ikke bare hele formuen, men et helt liv på å samle kunst til museet sitt. Med teft for å fange den såkalte samtiden, anskaffet han noen av de villeste kunstverkene til sin samling. Begeistringen er derfor stor når vi beveger oss inn i denne delen av museet, og møtes av en ku som er delt i to. Bak glass, med innvollene godt dynket i formalin, tas den i nærmere betraktning – med kriblende vemmelse.
– Den var vel allerede død da den ble delt? undrer ungene.

Fascinasjonen over det makabre kunstverket glir over i en viss medfølelse. Den eskalerer når de oppdager den søte lille kalven ved siden av. Kunstner Damien Hirst skal ha hatt et blodslit med å dele dyrene. Han kunne fort fått problemer med å få det solgt det kontroversielle verket, hadde det ikke vært for samleren Astrup.
At han turte å satse på kua og kalven, gir ikke bare museet et kunstverk som har økt betraktelig i verdi, men som også fungerer som et trekkplaster for barn, vel verdt hele museumsbesøket.

Rasmusklubben
Astrup Fearnley gir likevel følelsen av å ikke være spesielt godt tilrettelagt for barn. Du må ha flaks eller planlegge godt for å treffe tidene museet har satt av til kunstformidling for de minste. Vi er heldige og får bli med på museets egen barnekunstklubb – Rasmusklubben – som møtes her hver fjortende dag.
Du må ha flaks eller planlegge godt for å treffe tidene museet har satt av til kunstformidling for de minste
Kjersti Juul
Med dedikerte ansatte og aldersinndelte grupper, tas barna med rundt i museet. En håndsopprekning på hvem som husker reglene, viser at dannelsen til den unge forsamlingen ikke bare dreier seg om kunst, men også kunsten å oppføre seg:
– Ikke ta på ting! Ikke rope! Ikke løpe i trappene! Holde sammen!
Tiåringen tar en beskyttende arm rundt lillesøster. På nytt beveger de seg inn på samtidskunstens ukjente territorium.

Nærmere kunsten
Oppfordringen om å legge merke til farger, former og lyder, blir etterfulgt av en samtale rundt kunsten.
– Kan ulike farger gi forskjellige følelser? Hvorfor bruker noen maske? Kan man føle seg mindre sjenert, og mer mektig eller sterk ved å skjule seg?
Med enkel tilnærming og lett ledende spørsmål, brytes noe av barrieren og distansen til det de ser ned. Anmelderne mine får en ny giv i møte med den mystiske samtidskunsten, som avsluttes med at barna får lage et stort collagebilde i museets eget verksted. Et sted som også har drop-in hver søndag, med familieverksted knyttet til de aktuelle utstillingene.

Med enkel tilnærming og lett ledende spørsmål, brytes noe av barrieren og distansen til det de ser ned
Kjersti Juul
På vei ut lyser de unge kunstanmelderne opp.
– Kan vi smake? spør de og peker på haugene av drops som ligger strødd langs den ene veggen.
At søtsakene viser seg å være et kunstverk, faller ikke i god jord. Forsøk på øyeåpnende kunstformidling til tross – samtidskunsten kan være frustrerende uforståelig.